Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Dramat (rodzaj)
(8)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(8)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(9)
Autor
Kowalski Grzegorz (1987- )
(2)
Kuczkowski Bartłomiej
(2)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- )
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Anioł na dworcu
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Chryzantema złocista
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Derby w pałacu
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Duże jasne
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Ja, ty, oni
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Klik-Klak
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Licytacja
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Na szosie
(1)
Abramow-Newerly Jarosław (1933- ). Żelazna pani
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991)
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Cyrk
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Dobry wieczór, błaźnie
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Halny, hej!
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Jadę nad morze
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Olaf Grubasow
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Teatrzyk na rogu
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Tralabomba
(1)
Afanasjew Jerzy (1932-1991). Łóżko
(1)
Amejko Lidia (1955- )
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Dwadrzewko - sztuka telewizyjna
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Farrago
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Gdy rozum śpi - włącza się automatyczna sekretarka
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Męka Pańska w butelce
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Nondum
(1)
Amejko Lidia (1955- ). Przemiana 1999 (na motywach opowiadania Franza Kafki)
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020)
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020) Ostatnia przyszłość
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Fatum
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Grimm 62
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Guwernantki
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Jesteś mój
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Lalki, moje ciche siostry
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Mirakle
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Misja
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Nieznane światło
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Pangea
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Spektakl
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Terapia dla odważnych
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Według Ezopa
(1)
Bardijewski Henryk (1932-2020). Zacznijcie się śmiać
(1)
Bocheński Tomasz (1959- )
(1)
Bryll Ernest (1935-2024)
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Ballada łomżyńska
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Rzecz listopadowa
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Wieczernik
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Życie jawą
(1)
Burzyńska Anna R. (1979- )
(1)
Chomiszczak Tomasz (1965- )
(1)
Cymerman Jarosław (1975- )
(1)
Dżabagina Anna (1990- )
(1)
Felberg-Sendecka Karolina (1981- )
(1)
Januszewska Hanna (1905-1980)
(1)
Jarecki Andrzej (1933-1993)
(1)
Kaczorowski Tomasz (reżyser)
(1)
Kopciński Jacek (1965- )
(1)
Kramkowska-Dąbrowska Agnieszka
(1)
Mieszkowska Blanka
(1)
Ośnica Jan (1904-1982)
(1)
Pankowski Marian (1919-2011)
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Biwak pod gołym niebem
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Brandon, Furbon i spółka
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Królestwo
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Ksiądz Helena
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Nasturcje polują w Bécaussines
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Nasze srebra
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Teatrowanie nad świętym barszczem
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Złote szczęki
(1)
Pankowski Marian (1919-2011). Śmierć białej pończochy
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022)
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Ave Maria
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Czy to temat?
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Człowiek spod kaloryfera
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Jasiu Loretański
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Miejsce na ścianie
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Palę Martina Edena
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Pasażerka
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Przy torze
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Sekstet w Pałacu Ślubów
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Smak jedyny, nie do opisania
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Ufo nad Parnasem
(1)
Posmysz Zofia (1923-2022). Zabieg
(1)
Stangret Paweł
(1)
Szymonik Anna
(1)
Waszkiel Halina
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997)
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Guignol w tarapatach
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Kukły i ludzie
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Muzyka na cztery drzewa i fletnię Pana
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). My i krasnoludki
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). O Zwyrtale Muzykancie czyli jak się stary góral dostał do nieba
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Spowiedź w drewnie
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Tygrys Pietrek
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Tymoteusz Rymcimci
(1)
Wilkowski Jan (1921-1997). Zaczarowany fortepian
(1)
Wroniewicz Grzegorz
(1)
Wąchocka Ewa (1957- )
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(8)
2001-
(8)
1945-1989
(7)
1989-2000
(4)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Temat
Bardijewski, Henryk (1932-2020)
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Komedia
(1)
Komizm
(1)
Literatura polska
(1)
Surrealizm
(1)
Słuchowisko radiowe
(1)
Teatr lalek
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Gatunek
Antologia
(8)
Dramat (gatunek literacki)
(8)
Edycja krytyczna
(3)
Dramat polski
(1)
Komedia
(1)
Słuchowisko radiowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 15)
Przyjęta nazwa autorki wyboru: Karolina Felberg-Sendecka.
Zawiera: Licytacja ; Duże jasne : komedia w trzech obrazach (współautor: Andrzej Jarecki) ; Na szosie ; Anioł na dworcu ; Derby w pałacu ; Klik-klak : sztuka w dwóch częściach ; Ja, ty, oni ; Żelazna pani ; Chryzantema złocista : sztuka telewizyjna.
Jarosław Abramow-Newerly (ur. 1933) – pisarz, dramatopisarz, redaktor, satyryk i kompozytor. Współtwórca Studenckiego Teatru Satyryków i jeden z czołowych twórców „polskiej szkoły słuchowisk”. Napisał kilkadziesiąt sztuk teatralnych, z czego większość doczekała się realizacji w Teatrze Polskiego Radia, wiele opublikowanych zostało w „Dialogu”, a spora część była inscenizowana w polskich teatrach oraz w Teatrze Telewizji. W PRL jako satyryk krytykował społeczeństwo „z awansu” i obnażał prawdziwe oblicze „Polski welwetowej”, natomiast jako dramatopisarz tworzył oryginalne dramaty audialne demaskujące konsumpcjonistyczny charakter małej stabilizacji. W III RP stał się przede wszystkim autorem wielotomowej – lirycznej i zarazem silnie udramatyzowanej – gawędy autobiograficznej. Wraz z Andrzejem Jareckim „odkrył” dla młodzieży inteligenckiej Mazury, a wraz z Agnieszką Osiecką napisał jej hymn, Piosenkę o okularnikach. Słynie z poczucia humoru.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366098 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 13)
Zawiera m.in.: Olaf Grubasow : arcykomedia w dwu aktach ; Łóżko : farsa hotelowa w trzech aktach ; Jadę nad morze : monolog na jednego aktora ; Halny, hej! : farsa absurdalna w jednej odsłonie - jeśli nie ukradziono kurtyny ; Cyrk : parodia ; Tralabomba ; Dobry wieczór, błaźnie ; Teatrzyk na rogu.
Jerzy Afanasjew (1932-1991) - pisarz, poeta, dramaturg, reżyser teatralny i filmowy, felietonista, twórca scenariuszy teatralnych. Jako Afanasjew z Sopotu zasłynął humorystycznymi listami publikowanymi w „Przekroju”. Współtwórca legendarnego teatru studenckiego Bim-Bom, następnie założyciel Cyrku Rodziny Afanasjeff. Zafascynowany komedią dell’arte, autor "Tralabomby" zabiera czytelników w niczym nieskrępowany pochód scenicznej zabawy. W jego cyrkowym teatrze królują cztery żywioły: karnawałowej groteski, komediowej przebieranki, klaunady i humoru. Dramaty i scenariusze Afanasjewa zapełniają postaci znane z historii i literatury: cesarze, ministrowie, rycerze stoją obok arlekinów, błaznów, ale też urzędników czy przewodniczących. Przez surrealistyczny komizm opowiada się w nich o rzeczywistości, która wymknęła się spod kontroli.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361782 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 14)
Zawiera: Gdy rozum śpi - włącza się automatyczna sekretarka : rzecz o gadaniu ; Męka Pańska w butelce ; Dwadrzewko - sztuka telewizyjna ; Farrago ; Przemiana 1999 (na motywach opowiadania Franza Kafki) ; Nondum.
Lidia Amejko nie rozstaje się z metafizycznymi i etycznymi dążeniami modernizmu, choć w literackim poprawianiu świata towarzyszy jej późnonowoczesna melancholia niespełnienia. W swoich dramatach podąża śladem Jacques’a Derridy, by tak jak on „utekstowioną” i „zmediatyzowaną” rzeczywistość naszych czasów uczynić sensowniejszą – poprzez językową dekonstrukcję utrwalonych przeświadczeń, głębszą – poprzez oryginalną interpretację kanonicznych tekstów, lepszą – poprzez otwarcie na innych ludzi, i pełniejszą – bo wzbogaconą o żywą obecność duchów przeszłości. Wielką problematykę filozoficzną podejmuje lekko, z humorem, bez oglądania się na bieżące mody artystyczne i na przekór dominującym tendencjom. (Jacek Kopciński, ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365807 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 19)
Zawiera: Grimm 62 : słuchowisko ; Zacznijcie się śmiać : komedia w trzech aktach ; Spektakl : sztuka telewizyjna ; Misja : komedia ; Lalki, moje ciche siostry ; Pangea : słuchowisko ; Mirakle, czyli skąd nadejdą święci : komedia surrealistyczna ; Fatum : słuchowisko ; Guwernantki : komedia ; Jesteś mój : komedia w trzech aktach ; Nieznane światło : słuchowisko ; Według Ezopa : baśń radiowa ; Ostatnia przyszłość : słuchowisko ; Terapia dla odważnych : słuchowisko.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Henryk Bardijewski (1932-2020) - autor sztuk teatralnych, radiowych i telewizyjnych (łącznie napisał ich ponad sto siedemdziesiąt), prozaik, twórca książek dla dzieci, wieloletni pracownik Teatru Polskiego Radia. Bardijewski stał się mistrzem precyzyjnego dialogu, intelektualnej dyscypliny, metaforycznego skrótu i lapidarności. Jego twórczość wyrasta z etosu polskiej inteligencji i stanowi interesujące świadectwo dramatycznej ironii. Autor zaznacza dystans zarówno wobec PRL-owskich absurdów, jak i dynamicznych zmian, jakie zaszły w naszym kraju po 1989 roku. W swoich dramatach uporczywie podważa lansowane nachalnie przekonania, demaskuje klisze myślowe i proponuje krytyczne spojrzenie na narzucane odgórnie ideologie. Racjonalista - chętnie i często odwołujący się do tradycji Oświecenia - pozostaje niezwykle wrażliwy na to, czego ludzki rozum nie jest w stanie pojąć.
Jarosław Cymerman - teatrolog i literaturoznawca, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2019 roku zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Stały współpracownik miesięcznika "Teatr" i kwartalnika "Akcent". Współautor książki "Scena Lublin" o dziejach lubelskich widowisk oraz autor monografii "Sezony pierwsze i ostatnie" poświęconej Teatrowi Miejskiemu w Lublinie w latach 1944-1949. Współredaktor m.in. edycji krytycznej "Utworów dramatycznych" Józefa Czechowicza w serii "Pism zebranych" tego autora (2011), monografii: "Muzyczność w dramacie i teatrze" (2013), "Dramat poetycki XX wieku" (2018) i "Teatr warty przypomnienia" (2018).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384443 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 17)
Zawiera: Rzecz listopadowa ; Na szkle malowane ; Życie - jawą : sztuka w trzech aktach z prologiem i epilogiem ; Ballada łomżyńska ; Wieczernik : dramat w dwu częściach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Ernest Bryll, poeta, dramaturg, tłumacz, autor piosenek, dyplomata. Na szkle malowane, Psalm stojących w kolejce czy Wieczernik znają prawie wszyscy. W swojej twórczości, bardzo rozległej i zróżnicowanej, Bryll poszukiwał uniwersalnego sensu osobnej polskiej historii. W dramatach posługiwał się konwencją teatru w teatrze, która pozwalała mu wznosić się ponad nasze miejsce w dziejach i ponad teatr ludzkich ról, a nawet ponad duchowy wymiar ludzkiej egzystencji. Bryll – dramaturg świetnie się odnajdywał w wielu rolach: ironicznego wieszcza w Rzeczy listopadowej, śpiewaka folkloru w Na szkle malowanym czy poety chrześcijańskiej epifanii w Wieczerniku, i wielu konwencjach: dramatu romantycznego, śpiewogry, politycznej paraboli czy misterium. Trzy razy w formach dramatycznych Brylla przejrzała się kultura polska, trzy razy jego teatr zbliżył się do narodowego dramatu. To niezwykłe osiągnięcie. Pierwszy raz, gdy Rzecz listopadowa pytała o romantyczne formy polskiej tożsamości. Drugi raz, gdy Na szkle malowane pokazało kulturę jak malowany, folklorystyczny obrazek. Trzeci raz, gdy Wieczernik mówił o znaczeniu wiary w czasach podłych. Tomasz Bocheński
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373706 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 16)
Zawiera: Zegary : dramat w trzech scenach romantycznych z przedmową ; Koczowisko, Śmierć Komandora, Sławek i Sławka, Trzeci oddech, Śniadanie do łóżka, Ostatni.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
"Tomasz Łubieński – dramatopisarz i eseista, badacz archiwów i poeta historii, erudyta i eksperymentator. W swoich dramatach rewiduje narodową przeszłość i prześwietla czas współczesny. Prezentuje przy tym postawę racjonalisty, wolną od roszczeń dydaktyzmu, niechętną „rozdzieraniu ran” i „pokrzepianiu serc”, ostrożną w konstruowaniu prostych paralel między dawnymi i młodszymi laty. Pytania, jakie pisarz zadaje światu, ludziom i literaturze, uwrażliwiają na sens pamięci historycznej. Wyrastają z przekonania, że sposób, w jaki odnosimy się do działalności minionych pokoleń, istotnie wpływa na naszą mentalność, konstruuje nas wewnętrznie. Teatr Łubieńskiego to wyjątkowy test dla polskich mitów, stereotypów, kolektywnych i prywatnych ideologii, ślepych wiar. Sztuczność i konwencjonalność naszych zachowań zostaje tu zdemaskowana, a fałszywe gesty, zza których wyziera groźne oblicze doktryny – obnażone. Łubieński poddaje wielostronnej analizie życie zamknięte w formie, pod którą ukrywają się pozór, niemoc albo pustka." (Ewa Wąchocka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373093 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 7)
Zawiera: Biwak pod gołym niebem : jasełka w jedenastu scenach ; Złote szczęki ; Śmierć białej pończochy ; Królestwo : dramat w dwóch aktach ; Teatrowanie nad świętym barszczem ; Nasze srebra : widowisko dość głębokie ; Brandon, Furbon i spółka : widowisko zachodnioeuropejskie bez krzty kwaśnego mleka ; Nasturcje polują w Bécaussines : prawie że komedia ; Ksiądz Helena.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 390173 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 11)
Zawiera: Pasażerka ; Ave Maria ; Smak jedyny, nie do opisania ; Przy torze ; Jasiu Loretański ; Sekstet w Pałacu Ślubów ; Palę Martina Edena ; Czy to temat? ; Człowiek spod kaloryfera ; Zabieg ; Ufo nad Parnasem ; Miejsce na ścianie.
Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki w latach 2018-2023", nr projektu 11H 17 0139 85.
Zofia Posmysz - prozaiczka, autorka dramatów radiowych, scenariuszy filmowych i widowisk Teatru Telewizji, reporterka, kierowniczka redakcji reportaży w dziale literackim Polskiego Radia. Była więźniarka obozów koncentracyjnych w Oświęcimiu, Rayensbrück i Neustadt-Glewe.
Najważniejsze utwory Posmysz przetwarzają jej własne przeżycia obozowe i wojenne. Na różny sposób i z różnych perspektyw ukazują doświadczenie więźniarek i więźniów, analizują mechanizmy działania pamięci i postpamięci. Forma dramatu radiowego okazuje się idealnym narzędziem do przedstawienia tego, co nieprzedstawialne w języku obrazów. A także - w przypadku utworów o tematyce współczesnej - do nagłaśniania małych tragedii peerelowskich inteligentów i robotników, trapionych "moralnym niepokojem" i zagubionych w dążeniu do upragnionego awansu społecznego. (Anna R. Burzyńska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359848 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 12)
Przyjęta nazwa współautora: Jan Ośnica.
Zawiera: Guignol w tarapatach (współautor Leon Moszczyński) ; Zaczarowany fortepian ; O Zwyrtale muzykancie, czyli Jak się stary góral dostał do nieba ; Tymoteusz Rymcimci ; Tygrys Pietrek (współautor Hanna Januszewska) ; My i krasnoludki ; Spowiedź w drewnie ; Muzyka na cztery drzewa i fletnię Pana ; Kukły i ludzie.
Dramaty Jana Wilkowskiego powstawały na pograniczu literatury i sztuki scenicznej, zwłaszcza lalkarskiej. Artysta traktował słowo jako część składową wielotworzywowego dzieła teatralnego. Kształt plastyczny animatorów, scenografia, światło i muzyka, ruch sceniczny, współobecność lalki i żywego aktora stanowią jedność, wyobrażoną już na etapie tworzenia scenariusza. Świadczą o tym obszerne didaskalia, ułatwiające czytelnikowi orientację w autorskim zamyśle inscenizacyjnym. Zapisując słowa dramatu, Wilkowski "pisze teatr". (Halina Waszkiel)
Jan Wilkowski - aktor, reżyser, dramatopisarz, scenarzysta teatralny i telewizyjny, dyrektor teatru, plastyk (grafik), pedagog akademicki, współtwórca lalkarskiego szkolnictwa wyższego, legenda polskiego teatru lalek. Artysta wszechstronnie utalentowany, którego osobowość odcisnęła głębokie piętno na polskim teatrze animacji. Dramaturgia Wilkowskiego, adresowana zarówna do widzów dziecięcych, jak i dorosłych, nadal inspiruje ludzi teatru, nie tylko lalkarzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361222 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej